woensdag 7 juni 2017

Een dagje mountainbike.

Het GPS-bestand stuurt ons even de kant op die we niet willen. In plaats van naar Oliva de Plasencia te gaan, rijden we naar Carcabosso over een druk bereden weg. Daar aangekomen verlaten we de weg en komen al  gauw op een grindweg. Aanvankelijk is die nog gemakkelijk te berijden. Het valt ons op dat de weides en velden niet meer dor zijn. Water zorgt ervoor dat alles groen blijft.

Via een poort komen we op een moeilijker stuk. Stuurmanskunst is hier geen overbodige luxe. Allerlei poortjes brengen ons van de ene weide in de andere. De grindweg is ondertussen een smal wandelpad. In feite rijden we langs het traject van de Compostella-stappers.  Het is een ontzettend mooi stuk maar snelheid maken zit er niet in. Dit stuk is zeker niet aan te raden voor mensen op een racefiets. Plots rijden we door een Romeinse poort. Midden in de velden ligt Caparra, de overblijfselen van een oude Romeinse stad.

Vanaf hier treffen we terug asfalt en rijdt het terug vlotter. We rijden door een breed dal met een mooie bergketen als decor. Die bergen komen dichterbij en dat voelen we. Het gaat meer en meer bergop. Het eerste dorp dat we tegen komen ligt 51 kilometer na de start. Het noemt Aldeneuva del Camino. Het is duidelijk dat dit de lunchpauze is voor veel trekkers. In het parkje zitten zes fietsers te picknicken. Op het terras van de bar zitten er nog vijf. Iets later komt er nog een stapper bij. Vanaf hier hebben we nog 25km voor de boeg waarvan de meeste bergop. Het gaat echter vlot van dorp naar dorp. Banos de Montemayor is een oud kuuroord met vele hotels. De meeste zien er niet zo fris uit.

Boven op de bergpas steken we letterlijk een grens over. We verlaten Extramadura en rijden Castilla Y Leon binnen. Nog even bergaf en we zien BĂ©jar liggen. Na drie kilometer klimmen zijn we in het stadje. Op het eerste zicht is het ook mooi met enkele middeleeuwse gebouwen. Bij nader toezien, blijkt dit stadje vergane glorie. Veel winkels zijn dicht. Vele staat te koop of te huur. Er zijn weinig restaurants en bars. Toch vinden we nog een heerlijke Italiaanse ijsbar. Na de douche maken we nog een mooie wandeling. Want dit dorp ligt midden in de bergen. Op de hoogste toppen ligt nog wat sneeuw. We voelen 's avonds op het terras ook dat het frisser is dan de vorige dagen.

Morgen rijden we naar Salamanca en zijn we aan een dag rust toe.